Поради для
вчителів, які працюють із дітьми під час війни
* Турбуємось про себе і намагаємось
не починати роботу без ресурсу. Якщо нам не вистачить сил витримати погляд дитини,
наповнений болем, її запитання, реакцію – це посилить її стан занепокоєння та безпорадності.
* Наше завдання – створити
безпечний простір, у якому б дитина відчула
близькість – “я з тобою”. Ідеться про простір із чітко
структурованими правилами та межами контакту.
* Пам’ятайте, що ми проводимо
зустрічі для того, щоби дати дітям стабільність у
теперішній реальності, відволікати їх і розважати цікавими фактами, захопливими
розповідями. Війну, танки, вибухи вони бачать у новинах. Вони чують
про це від батьків, рідних і близьких. Будь ласка, зважайте на це.
* Для дитини, яка пережила втрату, втратила близьких або будинок, абсолютно
неприпустимі слова на кшталт “час лікує”, “у всьому є
й хороший бік”, “подивися, який тут є хороший варіант для тебе”. Ці
слова некоректні та неетичні.
Дітям важливо
почути: “Те, що ти пережив –
жахлива трагедія, це жахливо й так шкода, що тобі довелося через це пройти. Я
захоплююсь твоїми мужністю та силою. Попри таке горе, ти справляєшся, як
справжній герой”.
* У роботі спираємося на метафори та
образи дому, землі, веселки, води. Навіть образ неба зараз не даватиме дітям стійкості –
для багатьох це джерело небезпеки.
Будь ласка, зважайте на це, плануючи свої зустрічі з учнями.
* Не пропонуйте дітям жодних
образів воєнної техніки. Приймається
лише той варіант, коли вони самі хочуть обговорити це. Натомість працюйте над
образами сили та стійкості й частіше просіть дитину намалювати, зобразити те,
що є її силою.
* Діти можуть асоціювати образи
сили з військовою технікою, військовими подіями. Трансформуйте дані образи у приємні та позитивні (інтелект,
природа, творчість…).
* Якщо дитина починає говорити - ми її слухаємо й не перебиваємо! Киваємо,
підтримуємо й наприкінці робимо акцент на тому, що сказане – це дуже важливо.
Далі можна сказати: “Я відчуваю твою силу, і з часом ти впораєшся”. Бути
обережними з порадами.
Немає коментарів:
Дописати коментар